חוק הגנת הצרכן קובע כי ניתן לבטל הזמנה שבוצעה מרחוק ולא באופן פרונטלי בתוך 14 ימים מיום ביצוע ההזמנה, או מיום קבלת מסמך המכיל את פרטי העסקה ותנאי ביטולה); זאת, לפי המאוחר מביניהם. זאת בתנאי שהביטול נעשה בתקופה שלא מעל שבעה ימי עסקים מתחילת החופשה.
חשוב לדעת: אם ברצונכם לבטל טיסה תוך 14 יום עד שבוע לפני התאריך – ניתן לבטל את העסקה מכל סיבה שהיא. העוסק מחוייב להחזיר את מלוא התשלום (בקיזוז של 100 ש”ח או 5% משווי ההזמנה (הנמוך מביניהם); זאת, בתוך 14 ימים ממועד קבלת ההודעה בכתב על ביטול ההזמנה.
האם יש הבדל בין הזמנה דרך ספק ישראלי ובין הזמנה דרך ספק בחו”ל?
הזמנת טיסות כפופה בארץ לחוק שירותי תעופה. חוק זה קובע כי במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה, על חברות התעופה להשיב לנוסעים את כספם. לחילופין, החברה יכולה להציע ללקוחות כרטיס טיסה חלופי (על פי בחירת הלקוח).
אבל, אם הטיסה בוטלה על-ידי הנוסעים, הם אינם זכאים לקבל החזר אוטומטי. במקרים אלו הם יהיו כפופים למדיניות הביטולים של כל חברת תעופה לחוד.
באשר להזמנת מרכיבי חופשה בחו”ל, במידה ההזמנה בוצעה אצל חברה ישראלית, או חברה זרה עם נציגות בישראל, החברות כפופות להוראות חוק הגנת הצרכן, כולל זכות ביטול עסקה על-ידי הלקוח. במידה וההזמנה בוצעה ישירות באמצעות חברה זרה בחו”ל (כולל חברת תעופה שאין לה נציגות רשמית בארץ), עסקאות מסוג זה אינן כפופות לחוק הגנת הצרכן, והלקוחות כפופים למדיניות הספציפית של אותה חברה זרה.
מה עם ביטול טיסה עקב מצב בטחוני?
המצב הביטחוני באזורנו הוא “נזיל” בדרך כלל. מה שגורם ללא מעט בלבולים בנושא של ביטול חופשות. זה נובע בין השאר מהעובדה – כמו שקרה בזמן העימות האחרון – שחברות תעופה עושות דין לעצמן ואין מדיניות אחידה. המגמה של חברות התעופה היא להגדיר ביטול כזה כאירוע “כוח עליון”. בישראל יש סייג אחד קטן וזה במקרה של קבלת צו 8. במקרה זה רק בעל הכרטיס המגויס עצמו זכאי להחזר.
הפתרון: ביטוח ביטול טיסה מכל סיבה
חברות ביטוח רבות מציעות לרכוש ביטוח ביטול טיסה מכל סיבה. פוליסה זו מבטיחה החזר של 80% על הטיסה (וגם על שירותים אחרים שבוטחו ואשר עבורם אין לנוסע אפשרות לקבל החזר מנותני השירות). שווה לשקול הרחבת פוליסה זו, בעיקר באזורנו, שלא לדבר על התקופה הבלתי יציבה שאנו חיים בה כעת.
השקט הנפשי שלכם מצדיק את זה; כדאי כך אפשר להימנע מעוגמת נפש והוצאות מיותרות.