כמעט שאין דבר מבאס יותר מאשר ביטול טיסה. לא מספיק שעם הביטול מתבטלות כל התכניות שהיו, החוויות אליהן ציפינו, האנשים, הריחות, הנופים והטעמים שהיינו יכולים להכיר ותחושת החופש שלה כל כך ייחלנו, הרי שבנוסף לזה, רוב הסיכויים שהזמנו כרטיס ללא דמי ביטול טיסה, מה שאומר, שחוץ מלהפסיד חופשה, אנחנו נפסיד גם את הכסף ולא נוכל (לפחות בזמן הקרוב), לאפשר לעצמנו חופשה חדשה.
מה אומר חוק ביטול טיסה?
חוק ביטול טיסה, שהינו אחד מהחוקים הפחות ברורים במדינה, אומר כי ניתן לבטל אותה, אבל תוך 14 ימי עסקים בלבד מיום הזמנתה, ויותר מ-7 ימי עסקים לפני הטיסה עצמה.
עכשיו, וברור שלפי חוקי מרפי, בדיוק ביום ה-15 לאחר ההזמנה, תגיע התקלה (או השמחה!) שאליה לא התכוננו ושבגללה צריך לבטל את הנסיעה כולה. חוק הגנת הצרכן ביטול טיסה גם אומר כי כלל זה תקף רק על סוכני נסיעות ישראלים, או הפועלים בישראל, כלומר – אם רכשתם את כרטיס הטיסה באינטרנט, באחד מאתרי הזמנת הטיסות שאינם פועלים בישראל, הרי שאין הם מחויבים לחוק זה, ולא בטוח שתוכלו לקבל החזר כספי על טיסה שבוטלה. במקרים כאלה, מומלץ לבדוק היטב מהי מדיניות החברה ממנה אתם רוכשים את הכרטיסים בנושא דמי ביטול טיסה.
למרות חוק ביטול טיסה מפורש, פרשנויותיו אינן ברורת כל כך כאמור, וישנם מקרים רבים בהם נוסעים מעוניינים לבטל את הטיסה בזמן המותר, כמצוין בחוק, אך נתקלים בסירוב מטעם מסוכני הנסיעות או מחברות התעופה. אלו מעוניינים לחייב את הנוסעים בדמי ביטול מלאים, שיכולים להגיע לסכומים מרעיפי שחקים, ולהפוך את ביטול הטיסה לחוויה לא נעימה, ארוכה ויקרה מאד.
מה ניתן לעשות במקרה של ביטול טיסה?
אפשר כמובן לתבוע את חברות התעופה או סוכני הנסיעות (אם זמן הביטול עומד בטווח המזנים), בהסתמכות על חוק הגנת הצרכן ביטול טיסה, על סכום של עד 10,000 ש”ח. אבל מה קורה אם מדובר, חלילה, בביטול טיסה עקב מחלה, או כל דבר ספונטני אחר שקרה ומאלץ אתכם לבטל? האם יש דרך לקבל החזר כספי?
ובכן, דרך אחת היא לקנות כרטיסי טיסה במחלקות היקרות – שם החוקים פחות נוקשים וניתן לשנות תאריך, וגם לבטל את הכרטיס לחלוטין, מבלי לשלם קנס, או דמי ביטול טיסה. כמובן שמדובר בכרטיסים יקרים במיוחד, שאינם נגישים לרוב האוכלוסייה.
אבל אפשרות נגישה הרבה יותר, היא ביטוח הטיסה עם ביטוח ביטול טיסה של טריפ גרנטי. במקום להסתמך על חוק ביטול טיסה או חסדים של חברות תעופה, הסתמכו על הביטוח מבית הפניקס, שמחזיר 80% מערך כרטיסי הטיסה, לא משנה מהי סיבת הביטול.
ביטול טיסה על ידי חברת התעופה – עדכון לאחר התפרצות נגיף הקורונה
בשנה האחרונה, בגלל התפרצות מגפת הקורונה, נאלצו חברות תעופה רבות לבטל טיסות בגלל סגירת שמיים של מדינות שלא אפשרו להמריא, מדינות יעד שלא אפשרו לנחות ן, וכד’. אך ביטול טיסה על ידי חברת תעופה או שינוי תנאי הכרטיס, היעד, שעת המראה וכד’, קרו גם בעבר.
נוסעים רוכשים ביטוח ביטול טיסה למקרה שהם מצידם רוצים לבטל טיסה מאיזושהי סיבה והם יכולים לדרוש החזר מחברת הביטוח. אך זה איננו תקף למקרים בהם חברות התעופה מבטלות טיסה, משנות תנאים וכד’.
אז נשאלות שאלות:
האם במקרה כזה זכאי הנוסע לכיסוי מחיר כרטיס הטיסה שבוטלה?
האם במקרה כזה זכאי הנוסע בנוסף גם לפיצוי כספי על הביטול?
התשובה הסוחפת היא כן!!! הנוסע זכאי, כמובן בתנאים מסוימים, הן לכיסוי והן לפיצוי.
חברות התעופה שנאלצו לבטל טיסות טענו מצידן שהמגפה היא סיבה שלא בשליטתן ולכן הן פטורות מתשלום כיסוי ופיצוי. אך על מנת שהנוסעים לא יפסידו את כספם, נחקקה הוראת שעה – “נגיף קורונה החדש – תיקון לחוק שירותי התעופה”.
לפי הוראת השעה הזו מגיע לנוסע החזר כספי ושירותי סיוע עבור טיסה שבוטלה או המריאה באיחור של 8 שעות לפחות בתקופת מגפת הקורונה; אך לתשומת לב הנוסעים, התיקון פוטר את חברות התעופה מפיצוי כספי בו הן היו חייבות בעבר במקרה של ביטול, שינוי וכד’.
3 אפשרויות לקבלת החזר כספי במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה:
החזר כספי – חברת התעופה צריכה להחזיר לנוסע את מלוא הסכום ששולם בעד כרטיס הטיסה שבוטלה, כולל תשלומים נלווים. בכלל זה: אגרות, מיסים, היטלים ותשלומי חובה אחרים.
כרטיס טיסה חלופי – חברת התעופה יכולה להציע לנוסע כרטיס טיסה חלופי, שיהיה לאותו היעד של הטיסה שבוטלה, ובאותם תנאים עד כמה שניתן; זאת, במועד המוקדם ביותר האפשרי, אלא אם כן הנוסע יעדיף מועד מאוחר יותר.
שובר זיכוי – חברת התעופה יכולה להציע לנוסע שטיסתו בוטלה, שובר זיכוי שיהיה לפחות בסכום כולל של מה ששולם בעד הכרטיס שבוטל. אם הנוסע מעוניין באפשרות הזאת של החזר עליו לתת את הסכמתו בכתב. השובר יונפק לא יאוחר מ – 14 יום מרגע קבלת הסכמת הנוסע, והוא יהיה תקף למשך שנה, עם אפשרות לקבלת תמורה בתום השנה – במידה והנוסע לא מימש את השובר.
גם זה צריך להיות בהודעה בכתב מראש, לפחות 21 יום קודם לכן. הנוסע יוכל לממש את השובר ברכישת כל שירות שחברת התעופה מציעה ואף יכול להעביר אותו לאדם אחר.
מה זה ביטוח ביטול טיסה?
זוהי פוליסת ביטוח עבור עלויות הטיסה ושירותי תיירות נלווים שבוטחו במקרה של ביטול טיסה מכל סיבה.
הביטוח הזה, בשונה מביטוח נסיעות, תקף לתקופה של לפני הנסיעה ממועד ההזמנה או הכרטוס של כרטיס הטיסה ועד 12 שעות לפני מועד ההמראה.
בסרטון: 5 דברים שכדאי לבדוק לפני רכישת ביטוח ביטול טיסה
מה לא מכסה ביטוח ביטול טיסות?
ביטוח ביטול טיסה מכל סיבה מכסה החזר של 80% על הטיסה ועל השירותים שבוטחו ושעבורם אין לנוסע אפשרות לקבל החזר מנותני השירות; זאת, בובתנאי שהביטול נעשה ביוזמת המבוטח, בעל הפוליסה. במידה והביטול נעשה על ידי חברת התעופה על המבוטח לפנות אליה לקבלת החזר ו/או גם פיצוי.
האם ניתן לבצע ביטול טיסה בעקבות צו 8?
ההמלצה של המועצה הישראלית לצרכנות היא שצרכנים שגויסו באמצעות צו 8 יכולים לבטל את העסקה ללא תשלום דמי ביטול. אך לתשומת לב הצרכנים – במידה והם נאלצים לתבוע את חברת התעופה או חברת הנסיעות בבית המשפט על מנת לקבל את ההחזר, הרי שהשופט לא בהכרח יצדד בהמלצה של המועצה לצרכנות, אלא אם כן צו ה – 8 מוגדר כ”שירות חירום”.
בכל מקרה בו חברת התעופה מוכנה להחזר, הוא יינתן רק למגוייס. ואם החופשה היא עבור כל בני המשפחה לא יינתן החזר. במקרה של שירות חירום גם לבני המשפחה יוקנו זכויות ביטול.
האם ניתן לבטל טיסה בעקבות הריון?
אפשר לבטל טיסה בעקבות הריון אך זה יקרה על לפי התקנות של המועצה לצרכנות. תקנות אלו אומרות שאפשר לבטל עסקת תיירות תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה ולקבל החזר מלא או דמי ביטול מינימליים. אין תקנות מיוחדות במקרה של הריון.
האם ניתן לבטל טיסה בעקבות מחלה?
ביטול טיסות עקב מחלת הקורונה הפך להיות שכיח במחוזותינו. אמנם התקנות לגבי האפשרות לביטול טיסה בגלל קורונה הורחבו בצו שעה אך הן לא מספקות. לכן רוב חברות הביטוח ממליצות ללקוחות שכאשר הם רוכשים ביטוח נסיעות לחול שישקלו הרחבת הביטוח למקרים של מחלה או אלמנטים הקשורים לקורונה.
האם ניתן לבטל טיסה בעקבות מזג האוויר?
בדרך כלל ביטול טיסות בגלל מזג אוויר יעשו על ידי חברות התעופה על מנת לא לסכן את הנוסעים, אנשי הצוות והמטוס. במקרה כזה חברות התעופה מחויבות לספק על חשבונן ובהתאם לזמן ההמתנה של הנוסעים עד להמראה שירותי סיוע והטבות ובמקרים מסוימים גם החזרים (אלא אם כן חברת התעופה הוכיחה מעל לכל ספק שעשתה כל שביכולתה על מנת למנוע את העיכוב – ואז היא תהיה פטורה מתשלום פיצוי לנוסעים).
מהיום אפשר לקבל את כספכם בחזרה
רוצים לדעת איך? התקשרו למספר הבא>>
או שתבחרו בדרך הקצרה והמהירה
לחצו כאן ותקבלו ב-online הצעת רכישה