כולם מדברים הרבה על הצורך באחדות. אבל לכולם ברור מה מאחד את העם: התשוקה לטוס ולנפוש בחו”ל!
חופשה בחו”ל כבר לא נתפשת כמותרות, אלא כמוצר צריכה בסיסי למדי. הופעת חברות הלואו-קוסט בשילוב עם פתיחת אתרי תיירות חדשים במחירים שווים לכל לנפש יצרה מצב שכמעט כולם טסים. רק בשנת 2017 צפויות 7.6 מיליון יציאות של ישראלים לחו”ל! האינטרנט שנמצא בכל מקום מציע לנו מבחר עצום עם קלות בהזמנות און ליין בכל מקום על פני הגלובוס. עם כזאת כמות של טיסות וחופשות יש כמה דברים שכולם צריכים לשים לב אליהם.
מה כדאי לדעת?
- אם קונים און ליין, (מה שבלשון החוק נקרא “מכר מרחוק”), דעו כי אפשר לבטל תוך 14 יום מתאריך הרכישה, עם קנס מופחת.
- אם קונים באופן פרונטלי, למשל במשרדי סוכנות, אפשר לבטל בתוך 14 יום ממועד ההזמנה ובתנאי שיש 14 ימי עסקים עד מועד הטיסה. במקרים אלה, חברת התעופה או סוכן הנסיעות שדרכם הזמנתם את הטיסה יגבו דמי ביטול טיסה של 100 שקל או 5% מגובה הכרטיס, לפי הנמוך מביניהם.
- על הסוכן או חברת התעופה מוטלת חובת גילוי נאות של פרטי העסקה. הם חייבים להציג בפניכם את בפניכם את מדיניות דמי ביטול חופשה וטיסה של החברה לפני ההזמנה. אם לא הציגו בפניכם מסמך המרכז את תנאי העסקה, ואתם יכולים להוכיח זאת – ומדובר בעסקת מכר מרחוק – ייתכן שתוכלו לבטל את כרטיס הטיסה ללא עלות נוספת מצדכם, ולקבל החזר כספי מלא.
- בידקו אם בוצעו שינויים מהותיים בטיסה. כך למשל, אם שעת הטיסה נדחית ברגע האחרון מעבר לשמונה שעות, היא נחשבת מבוטלת – ואז אתם אלה שזכאים לפיצוי כספי.
- חשוב לזכור! כל הנקודות הנ”ל מעוגנות בחוק לגבי חברות ישראליות או חברות עם נציגות רשמית בישראל. החוק אינו תקף לגבי חברות זרות. זו נקודה חשובה ביותר כאשר מזמינים און ליין.
שינוי מועד טיסה או ביטול טיסה עלול לעלות לנו לא מעט כסף, ומצד שני להסב לחברות התעופה הכנסות לא מבוטלות. לפי נתוני משרד התחבורה האמריקאי, ב-2014 רשמו חברות התעופה האמריקאיות הכנסות של כ-3 מיליארד דולר באמצעות גביית דמי ביטול מנוסעים בגין דחיית או ביטול טיסה. מסתבר שביטול טיסה או ביטול חופשה זה ענף מכניס!