תוכניות הנופש של כולנו לא תמיד הולכות כצפוי, לצערנו הרב, וישנם מקרים בהם יהיה עליכם לבטל את הזמנת המלון שלכם, אפילו אם חיכיתם לזה כל השנה. הימים בהם ביטול הזמנת מלון היה מתקבל עד השעה 18:00 של יום ההגעה המשוער שלכם, תמו ונעלמו מהעולם.
היום, יותר ויותר בתי מלון דורשים כי ביטולי ההזמנות יתקבלו בין 24 עד ל- 72 שעות לפני זמן הצ’ק-אין, כדי להימנע מעמלת דמי ביטול מלון, העומדים בדרך כלל על עלות השהות של הלילה הראשון. זה נעשה כדי לסייע לחסום ביטולים של הרגע האחרון, מכיוון שיותר ויותר הזמנות נעשות “אונליין” ופחות ופחות אורחים מגיעים למלון ב 21:00 בערב כדי לברר אם יש במקרה חדר פנוי, כפי שהיה נהוג בעבר. כדי להתאים את עצמכם לעולם המלונאות ההולך ומשתנה, הנה שלושה טיפים שיעזרו לכם להימנע מתשלום דמי ביטול מלון מלאים:
מה אומר חוק הגנת הצרכן על ביטול הזמנת מלון?
בהלת הקורונה יצרה בלגן גדול גם סביב כל נושא הטיסות והתיירות. טיסות התבטלו, חברות תעופה קרסו, מדינות נסגרו ונצבעו באדום – כל סקטור התיירות העולמי נפגע קשות.
במצב הנוכחי נוספו לבלגן, לחוסר הידיעה ולאי-הודאות ידיעות מידיעות שונות באשר לאפשרויות התכנון והביטול העומדות בפנינו בתקופה הקרובה.
כדי למנוע בלבול ועצבנות ועל מנת למזער נזקים כספיים בתקופת אי-הוודאות הזו, מנסה הרשות להגנת הצרכן להתעדכן ולעדכן עד כמה שאפשר. בכל מקרה של סָפֵק, כדאי לזכור כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הינה הרגולטור האחראי על החקיקה הצרכנית במדינת ישראל ולכן יש להתייחס למידע בפרסומיה כמידע האמין והנכון ביותר.
חוק הגנת הצרכן על ביטול הזמנת מלון אומר בגדול שאפשר לבטל הזמנת מלון עד 14 ימים מביצוע העיסקה, או (ואת זה חשוב לדעת בעיקר בתקופה הנוכחית) מיום קבלת טופס גילוי נאות מהספק – מה שיותר מאוחר – בתנאי שעד מועד קבלת השירות נשארו למעלה מ -7 ימי עבודה (כאשר יום הטיסה, יום הכניסה למלון וכו’ אינם נכללים בימים אלה).
חוק הגנת הצרכן גם קובע כי בכל “עסקת מכר מרחוק” – כלומר הזמנה באמצעות האינטרנט או בשיחת טלפון – על העוסק לספק טופס גילוי נאות שיכלול בין היתר את הפרטים הבאים: שם, מספר זהות והכתובת של העוסק בארץ ובחו”ל, התכונות העיקריות של הנכס או של השירות, מחיר המוצר או השירות, תנאי התשלום החלים על העסקה, וכמובן את האופן שבו יכול הצרכן לממש את זכותו לבטל את העסקה.
יש לציין גם כי יש מספר אוכלוסיות מיוחדות (אזרח ותיק מעל גיל 65, בעל מוגבלות או עולה חדש) שנהנות מתנאים קצת יותר מקלים באשר לזכות הביטול הזו. בהתאם לסייגים אשר פרסמה הרשות להגנת הצרכן.
איך מבטלים הזמנת מלון?
אפשר לבטל עסקה בהודעת ביטול שתימסר ע”י הצרכן, בהתאם לפרטי ההתקשרות ולטופס הגילוי הנאות שמסר הספק ללקוח בעת ההזמנה. ישנם מקרים שמותר לבטל בע”פ, כלומר גם באמצעות הטלפון, אולם עדיף שתהיה אסמכתא כלשהי ולכן מומלץ להודיע על הביטול בכתב, בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקס (אם יש) או באינטרנט דרך האתר של נותן השירות.
האם מותר לגבות דמי ביטול?
לפי חוק, דמי הביטול המותרים הם בשיעור של 5% מסך העסקה, או 100 שקל – לפי הנמוך מביניהם. חשוב לדעת כי במקרה של הזמנת מספר חדרי מלון למשל, הזמנת כל חדר נחשבת לעסקה, גם אם נרכשו מספר חדרים למשפחה אחת.
האם יש הבדל בין ביטול הזמנת מלון בארץ ובחו”ל?
זכרו – החוקים שהעבירה המועצה הישראלית לצרכנות הם “טריטוריאליים” במהותם, כלומר הם תקפים בישראל. המשמעות היא למשל שאם מזמינים מלון בחו”ל דרך סוכנות ישראלית החוק – על כל סעיפיו – תקף; אך אם ההזמנה נעשית ישירות מול ספק שירותים בחו”ל – למשל מלון או כל סוג שירות תיירות אחר – סוגיית הביטול תהיה בהתאם לחוקי אותה מדינה. יחד עם זאת יש לזכור כי בהרבה מדינות ספקי השירותים מחויבים בכל מקרה לספק ללקוחותיהם טופס גילוי נאות כלשהו אשר כולל בין השאר את נושא הביטול.
3 טיפים לביטול הזמנת מלון:
1. התקשרו למלון באופן ישיר ודחו את החופשה
ברגע שאתם יודעים כי תאלצו לבטל את ההזמנה (זה כמובן צריך להיות לפני שאתם צריכים לעשות הצ’ק אין). תנו לנציג השירות את מספר ההזמנה שלכם ובקשו ממנו להזיז אותה כמה שבועות (או חודשים) קדימה. במקרים רבים, נציגי השירות יסכימו לעשות זאת ללא תשלום דמי ביטול בית מלון. הקפידו לשאול את שמו של נציג השירות ולכתוב את זה איפשהו. התקשרו שוב אחרי מספר שעות וודאו שאתם מדברים עם סוכן שירות לקוחות אחר. עכשיו, בקשו לבטל את ההזמנה שביצעתם לא מזמן. מכיוון שעכשיו מדובר על תאריך רחוק יותר, ביטול ההזמנה עומד בתנאי הביטול של המלון, וההזמנה תבוטל ללא תשלום וללא מהומה.
2. רכשו ביטוח מוצרים נלווים של טריפ גרנטי
מדובר על ביטוח יחיד במינו, המאפשר לכם לבטח את שירותי התיירות הנלווים לטיסה או לחופשה שלכם, ללא שום סיבה או תירוצים, ולקבל החזר כספי של עד 80% משווי המוצרים. כך תוכלו להזמין חדרים בכל מלון שתרצו, עדיף זמן מה מראש כדי שגם תקבלו מחיר טוב, ואם בבוא הזמן יהיה צורך לבצע ביטול הזמנת מלון – תוכלו לעשות זאת מכל סיבה שהיא, ותקבלו החזר כספי. אמנם לרוב מכירים את טריפ גרנטי בהקשר של ביטוח ביטול טיסה, אבל גם ביטוח ביטול חופשה זה מוצר הכרחי.
3. השתמשו ברשתות חברתיות
עובדי המלון יודעים שהאורחים הפוטנציאליים סורקים את גוגל מפות, פייסבוק, טריפ אדוויזור ואתרים אחרים, כאשר מחליטים היכן להזמין. לכן הם מעוניינים לשמור על דירוגים אלו. אתם יכולים לאיים לכתוב ביקורת רעה אם המלון לא אדיב, אבל אתם יכולים גם להשתמש בביקורת טובה כמינוף עבור ביצוע ביטול הזמנת מלון. במיוחד אם בסופו של דבר אתם כן מזמינים מחדש ונהנים מהשהות במלון. הביקורת הטובה הזאת היא הדרך שלכם להגיד תודה רבה לצוות שיצא מגדרו בשבילכם.