המועצה הישראלית לצרכנות מפרסמת מידע לצרכנים בנושאים מגוונים, ובין השאר גם מה שקשור לנושא של ביטולי טיסות.
הכללים להחזרים עבור ביטול טיסות מבוססים על חוק שירותי התעופה. החוק מתייחס לפיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאי הטיסה, והוא מחייב את חברות התעופה להסדיר את זכויות הנוסעים בעת ביטול טיסה, עיכוב טיסה או דחיית טיסה.
החוק חל על כל טיסה שממריאה ונוחתת בישראל, והוא תקף לכל חברות התעופה הישראליות וגם לחברות התעופה הזרות המחזיקות נציגות בישראל.
מה מזכה נוסע בהחזר והטבות?
- ביטול טיסה – כאשר מועד הטיסה נדחה ב – 8 שעות ויותר ממה שנקוב בכרטיס;
- איחור בטיסה – כאשר הטיסה נדחתה בין שעתיים ועד 8 שעות ממה שנקוב בכרטיס;
- הקדמת טיסה – כאשר הטיסה הוקדמה ב – 5 שעות לפחות ממה שנקוב בכרטיס;
- סירוב להטיס – כאשר הונפק כרטיס וחברת התעופה מסרבת להטיס. תופעה זו מתרחתש בדרך כלל בגלל תפוסת יתר;
- שינוי בתנאי הטיסה – העברת נוסע למחלקת אחרת, בדרך כלל פחותה מזו שהוזמנה.
מהן ההטבות המגיעות לנוסע במקרים אלה?
- שירותי סיוע – מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, הסעה, שירותי תקשורת;
- השבת תמורה – תוך 21 יום מקבלת פניה בכתב להחזר;
- מתן כרטיס חלופי;
- פיצוי כספי.
לתשומת לב – בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה נכנסה לתוקף הוראת שעה לתיקון חוק שירותי תעופה. הוראה זו מאריכה את המועד להשבת כספי הצרכנים במקרה של ביטול טיסה.
חוק שירותי תעופה תקף רק למקרים בהם חל ביטול, שינוי וכדי מטעם חברת התעופה.
מה קורה אם הצרכן רוצה לבטל את הטיסה מכל סיבה שהיא?
במקרה כזה אין לא חלה על חברת התעופה, ועל כל נותן שירות אחר – חברות השכרת רכב, בתי מלון, בתי הארחה וכד, – כל אחריות לפצות את הלקוח על ביטול טיסה או כל שירות תיירות אחר.
לגבי ביטוח ביטול טיסה בתנאים רגילים:
- ניתן לרכוש עד 7 ימים ממועד ההזמנה או הכרטוס של כרטיס הטיסה, ולא יאוחר מ – 15 ימים לפני מועד ההמראה;
- הביטוח תקף מרגע רכישתו ועד 12 שעות לפני ההמראה של הטיסה המבוטחת;
- התקופה המקסימלית של הביטוח היא לא יותר משנה לפני מועד הטיסה;
- הביטוח מכסה רק את אותן הוצאות שהמבוטח לא הצליח לקבל עבורן החזר לאחר הביטול, כמו למשל דמי הביטול שעליו לשלם, על פי תנאי הביטול שנקבעו על ידי ספק השירות.
אך מאחר ובתקופה הזאת שום דבר אינו רגיל, מומלץ, כאשר רוכשים ביטוח נסיעות לחו”ל, להתייעץ עם חברת הביטוח גם לגבי הרחבות ספציפיות, למקרה של צורך בביטול מצד הנוסע.